Udang oh udang ...

Di bawah ini dipaparkan imej satelit menunjukkan panorama sebenar kawasan perkampungan Pasir Pandak dan sekitarnya. Apa yang menarik adalah pemandangan projek ternakan udang harimau yang begitu meriah di sepanjang pesisir laut perkampungan ini. Tiada lagi barang sejengkal pun tanah pesisir di sini yang terkecuali. Setiap inci darinya dibelasah habis-habisan demi mengaut keuntungan berjuta ringgit dari projek komersil ini. Pastinya projek ini sangat bermanfaat dari aspek nilai komersilnya.


Apa yang menjadi persoalannya, siapakah yang mendapat manfaat dari projek mega ini dan siapa pula yang harus menanggung akibat dari kesan sampingannya ? Tiada sesen pun hasil dari projek mega ini tumpah kepada penduduk tempatan melainkan beberapa kerat golongan yang berkepentingan diri yang telah mengaut keuntungan hasil daripada menjadi balaci bagi menjayakan agenda komersil orang lain . Demi kepentingan diri, segelintir dari mereka yang bertopengkan jawatan kepimpinan telah berjaya melaksanakan peranan meluluskan projek-projek ini. Masakan tidak, kawasan paya bakau yang sebelum ini telah berdekad mengimbangi ekologi pinggir laut di sini musnah sama sekali. Tanah dalam perkampungan orang Melayu dieksploitasi bangsa lain sewenang-wenangnya. Siapakah dalang di sebalik semua ini? Mana mungkin projek-projek ini boleh diluluskan tanpa kerjasama kepimpinan Melayu sendiri ?

Kini, setiap akibat dari projek mega ini dalam sedar atau tidak terpaksa ditanggung penduduk kampung terutamanya golongan nelayan kecil malah anak cucu mereka di masa depan. Sudah sekian kali bumbung rumah terbang diterjah angin kencang dari laut akibat tiada lagi pohon bakau yang menampannya. Tanjung Kepah tinggal namanya sahaja Tanjung Kepah, di manakah kepahnya kini ?

Saban hari, kaum nelayan tempatan menyusur sungai kecil di celah gagasan kolam ternakan udang dengan hati penuh risau mengejar rezeki yang kurang pasti sambil menjeling buruh negara asing (entah ada permit ke tidak) gigih menjalankan tugas menjayakan projek kolam udang. Ekologi paya bakau yang punah telah menghambat segala rezeki pinggir laut. Kepah, ketam, siput dan seumpamanya yang selama ini menghuni ekologi paya bakau sudah lama berhijrah . Pepohon bakau yang tinggal gerigis pun makin lupus. Apakah derita ini akan menjadi anugerah buat penduduk tempatan atas kejayaan projek mega ternakan udang harimau di sini ?!